SM i fälttävlan med fullspäckad fälttävlansvecka

Hanna Berg och Antiloop. Foto: Anette Berg

Det har suttit långt inne men oj vad bra det blev till slut. Vecka 29, 2015 händer det. Pro Eventing RF arrangerar SM för juniorer, young rider och seniorer på ärorika Flyinge. Ponnyerna får sitt SM samma vecka på Revinge terrängbana med samma arrangör. Revinge är en terrängbana som Ted och Pernilla Velander skapat och här utvecklat sportens fina ingångsport; Sugar Cup.
Det är bra för hela vår sport att vi får samlade SM. För att vidga Fälttävlansveckan kommer även ungdomssatsningen Team JYR att erbjuda mer än vad de brukar. Team JYR har sin öppna träning på 1-2* nivå men nytt för i år är att även nya i sporten kan komma och delta. Team JYR breddar sig denna vecka och erbjuder prova på kurs

med möjlighet att ta ett fälttävlanskort som avslutning. ”Vi vill bredda sporten under mottot – alla skall ha möjlighet att hoppa i terrängen. Terrängridning är en gammal tradition som inte skall gå förlorad ” säger Jan Jönsson, legendar inom svensk fälttävlan och tränare för Team JYR. ”Det är viktigt för sporten att ta hand om ungdomar med tävlingsambition men det är minst lika viktigt att bredda sporten” avslutar Jönsson.

”Som ordförande i den nybildade arrangörsnämnden känns detta verkligen kul. Ett bra samarbete och samtidigt god chans att visa sporten ur alla synvinklar. Jag är tacksam för att vi inom fälttävlan kan tänka nytt, vara kreativa tillsammans och satsar på förbättringar hela tiden” säger Lars Christensson, ordförande i arrangörsnämnden för fälttävlan.

SM arrangören får en tuff utmaning då tiden fram till denna stora tävling inte är jättelång men de säger sig vara väl förberedda och vet vad som gäller för att skapa ett SM utöver det vanliga. De är ett rutinerat team. ”Ska bli spännande och kul att arrangera. En dröm som går i uppfyllelse att få en Fälttävlansvecka” säger Anette Berg representant för styrelsen i Pro Eventing RF.

Det är inte i närtid som även ponnyerna har haft en plats tillsammans med hästarnas SM och ambitionen hos arrangören är att ponnyryttarna ska ha möjlighet att stanna och titta och inspireras av de äldre ryttarna. ”Vi hoppas nu att ponny-SM blir ett bra steg på vägen mot ponny-EM i Malmö senare i sommar” säger Ted Velander.

”Känns riktigt riktigt bra! Kommittén har i flera år arbetat och prioriterat arrangörer som kan erbjuda ett samlat SM. Att vi i år dessutom får ponnyerna på samma ställe är en stor bonus” säger Tomas Werngren ordförande i Fälttävlanskommittén. ”Vi behöver öppna upp vår sport och skapa möjligheter för många fler att prova på och se vad roligt och utvecklande det är” fortsätter han. ”Flyinge är en tävlingsplats som vi värnar om och som ett av de nationella hästsportcentra viktigt att fälttävlan har en god representation här med tävlingar av klass. Samarbetet med Team JYR är också ett bra inslag i vår Fälttävlansvecka.” avslutar Tomas Werngren.

Fälttävlansveckan är möjlig genom den sponsor, Flex Fasadgruppen, som i olika sammanhang stöder svensk fälttävlan.”Jag hoppas att det vi kommer att arrangera uppskattas. Vi har förhoppningar om att bl.a. erbjuda prova på-kurs, clinic med Team JYR under ledning av Janne Jönsson och Piia Pantsu och möjlighet att ta fälttävlanskort. Att vara på plats under slutförberedelserna för att sen uppleva stämningen på SM är dessutom värt att komma för” säger Sara Sjöborg Wik grundare av Team JYR och ägare till Flex Fasadgruppen.

Dessutom kommer Flyinge Ryttarförening att erbjuda tävlingar under Fälttävlansveckan på 90 och 100 nivå.

Med andra ord, det ser ut att ha skapats en ny händelse inom svensk fälttävlan; FÄLTTÄVLANSVECKAN!

För frågor kontakta

Tomas Werngren, ordförande Fälttävlanskommittén, 0706-450669
Lars Christensson, Fälttävlanskommittén och ordförande arrangörsnämnden , 0709-991834
Anette Berg, samlat SM,0722-217421